BOIS01_NL_book

Hout Bedrijf #1 - maart 2018  15 Houthandel Janssens en Janssens Loenhoutseweg 91 2320 Hoogstraten Tel: 03 314 70 96 www.janssensenjanssens.com Houthandel Janssens en Janssens Vijf jaar later werd de familiegroep alweer uitgebreid met nog een leverancier: Durcolo uit Turnhout, een groothandel in tuinhout. Als klant van dat bedrijf kenden Koen en Philippe de sterktes van die onderneming, maar ook de pijnpunten. Met die overname was de cirkel rond. Lokale verankering Rationeel gezien zouden veel zaakvoerders kiezen voor één gezamenlijke structuur om te kunnen besparen. Koen en Philippe kozen ervoor om de vier bedrijven naast elkaar te laten bestaan. Dat kost ons meer, maar we zijn ervan overtuigd dat die aanpak ons op het vlak van flexibiliteit en klantendienst geen windeieren legt. De groep heeft een vijftigtal mensen in dienst, maar we werken in kleine teams die hun klanten goed kennen. Ook de lokale verankering is een niet te onderschatten voordeel om het vertrouwen van onze klanten te winnen. Dat is meteen ook de reden waarom de namen De Somer en Durcolo werden behouden. Die bedrijven hebben nationaal of provinciaal een goede naam terwijl de twee andere handels inzetten op het lokale aspect en daarbij kunnen profiteren van de kracht van de groep Janssens en Janssens. Samenwerking met collega-houthandelaars vinden de broers zeer zinvol en belangrijk. Net daarom zijn ze in 2010 toegetre- den tot Wood-T-Wood, een aankoopgroepering van houthan- dels die vooral actief is in Wallonië. We vergaderen maandelijks. Bedoeling is onder andere om ervaringen uit te wisselen en gemeenschappelijke aankoopstrategieën af te spreken . Tevreden werknemers Op een dergelijke markt is het niet eenvoudig om zich te on- derscheiden van de concurrentie. Ofwel verlaag je je prijzen steeds verder, ofwel zet je in op dienstverlening. Volgens Philippe Janssens is een kwaliteitsdienstverlening niet mogelijk zonder tevreden werknemers, die betrokken worden bij beslissingen binnen het bedrijf. Respect en vertrouwen zijn de hoekstenen van succes op lange termijn. We investeren daar dan ook veel tijd in. De menselijke factor wordt vaak onderschat. Geen sprake van dat we het transport uitbesteden: onze chauffeurs zijn onze beste ambassadeurs bij onze klanten. Als we blijven groeien, zal de grootste uitdaging ongetwijfeld zijn om personeel te vinden dat er hetzelfde over denkt. Fier op hout De houthandelaar is verbaasd over de houding van sommi- ge spelers uit de houtsector. Volgens hem zouden die veel fierder moeten zijn op de technische voordelen van hout. Hout is in veel opzichten beter dan heel wat andere materialen, maar gaat soms gebukt onder een ouderwets imago. Hoe beter de mensen het product kennen en begrijpen, des te positiever voor de sector. We moeten positief over hout communiceren. Dat geldt ook voor gelabeld hout. We moeten mensen aanmoedigen om voor hout te kiezen, al dan niet gecertificeerd. Een consument die kiest voor hout, is op de goede weg. Als hij lokaal hout of gecertifi- ceerd hout kiest, is dat natuurlijk nog beter. Samenwerking met collega- houthandelaars vinden de twee broers zeer zinvol en belangrijk. Net daarom zijn ze toegetreden tot Wood-T-Wood, een aankoopgroepering van houthandels. “Hoe beter de mensen het product kennen en begrijpen, des te positiever voor de sector. We moeten positief over hout communiceren”, verklaren Koen en Philippe Janssens.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTgwOTgy